zaterdag, april 04, 2009

Kettingbrieven en andere ongein



Kettingbrieven, spam, meuk, inboxvervuiling. Geef het beestje een naam. In beginsel hetzelfde fenomeen: nutteloze mail.
Er zijn verschillende soorten.

1: de traditionele kettingbrief

"Stuur dit bericht naar 10 vrienden en je leven zal veranderen."
"Normaal stuur ik nooit iets door, maar dit werkt echt!!"
"Als je dit bericht naar minstens 10 vrienden stuurt en een cc naar ...@nokia.nl dan krijg je een gratis telefoon. ECHT!"
Ik doe er niet aan mee. Ongeopend deleten. Snap niet waarom mensen dit doorsturen en nog erger leuk vinden?!

2: de waarschuwingsmail
"hyves is niet langer gratis"
"Serieuze waarschuwing. Stuur dit bericht door naar al je vrienden en kennissen"
"Nieuw virus. Let op!"
Ik neem deze mails wel altijd serieus. Maar in plaats van ze als een kip zonder kop naar m'n hele emailbestand door te sturen, check ik eerst of het bericht waar is. Slechts een keer was een dergelijk bericht waar. (gevalletje valse facturen kvk) En stuur ik het inderdaad door naar diegene voor wie het bericht van toepassing is.
De overige keren waren berichten allemaal een HOAX. Oftewel, een grap/gewoon niet waar dus.
Min of meer vriendelijk stuur ik de zender een mailtje dat hij/zij berichten niet altijd moet geloven en checken voor doorsturen. In de hoop dat het helpt en de volgende keer ook daadwerkelijk wordt gedaan.

3. de prijs gewonnen/erfenis ontvangen/ help mij en je krijgt heel veel geld mail

"We happily announce to you the draw of the DAYZERS JACKPOT LOTTERY program. Your e-mail address attached won you a total sum of 125.000 Euros"
"I wish to transfer this fund into a safe foreign account abroad."
Lees ik altijd door als entertainment en vraag me af waarom er mensen zijn die in deze vorm van internetfraude intrappen.

Ik ben geen voorstander van SPAMfilters. Te vaak worden mailtjes afgevangen die ik wel wil ontvangen. Als iedereen nou iets minder zou doorsturen, zou het al een heel stuk schelen.

Geen opmerkingen: