dinsdag, januari 05, 2010

Ipod classic wordt niet in itunes herkend, wel in finder >> oplossing



Helemaal blij met mijn nieuwe geluidsinstallatie met ipod doc, wilde ik mijn ipod vullen met extra, nieuwe muziek.
Helaas, tot mijn ontsteltenis/verassing/teleurstelling werd de ipod niet meer herkend in itunes.
Itunes startte wel op bij aansluiting van de ipod, maar de ipod werd niet getoond in itunes.
De ipod werd wel gezien in de finder.

De apple store verwees me naar het Apple Care service nummer.
Alles bij elkaar heb ik 3,5 uur aan de telefoon gehangen met verschillende Apple Care service medewerkers en zo'n 2 uur nog daarbuiten bezig geweest.

Het leverde uiteindelijk niets op.
Ja, heel veel frustratie, een nu helemaal lege ipod en een rommeltje van documenten op mijn bureaublad.

Wat we allemaal geprobeerd hebben:
- itunes opnieuw geinstalleerd
- ipod gereset
- ipod in disk modus
- itunes compleet verwijderd uit libraries, preferences e.d. en toen opnieuw geinstalleerd
- verschillende kabels en verschillende poorten gebruikt
- ipod op verschillende laptops (macbookpro, mac air, imac en windows) geprobeerd
- de ipod ge-erased (met put zeros)

Ik had zelf al aangegeven eerder geen problemen te hebben. Maar de support medewerker melde me dat met mac os x 10.6 ik ook mn itunes niet kon downgraden.

Apple support gaf aan niets meer te kunnen doen. Helemaal NIETS!! Mijn ipod was te oud.
Dus Apple kan software updaten en daardoor oude producten niet meer laten werken en hier niets aan doen! Ik kon zelfs geen klacht indienen. Ja, via de post. Dat is bijna hetzelfde als niet kunnen klagen.
Ik had zoveel uur gebeld (en hier ruim 65 euro kosten aan gemaakt), zoveel uren erin gestoken en uiteindelijk was ik verder van huis dan waar ik begon.
Ik was teleurgesteld en boos.
Ik vind Apple geweldig. Ben heel blij met mijn spullen. Raad het iedereen aan.
Maar dan nu zo je klant in de kou laten staan.... Ik vind het onbegrijpelijk.

Dus boos en teleurgesteld ging ik toch nog naar de Apple store.
En daar....
Stond een mac met gevonden met een oude versie van itunes erop.
in dit geval 9.0.1. Hier werd de ipod wel herkend.
Nu kon ik mn ipod software updaten.
EN....
nu wordt de ipod wel gewoon herkend in itunes 9.0.2

Ik ben blij dat mn ipod weer werkt.
Maar vind het echt ongelooflijk hoe Apple met klanten omgaat.

Ik wilde Apple melden hoe het probleem opgelost kon worden. Dan hoeven andere mensen niet alle vreselijke dingen te doen, die ik moest doen.
De enige manier om dat te doen is ze weer te bellen.
Tja....
En dat doe ik echt niet!!
Wie weet leest Apple deze blog (heeft Apple webcare?), of een van de fora waar ik de oplossing op gepost heb en kunnen ze op die manier de support files bijwerken.

Ik heb Apple via een feedback formulier mijn klacht wel gemeld. En gevraagd om tenminste compensatie van mijn belkosten.
Ik ben benieuwd of ik uberhaupt een reactie krijg.
Ik zal jullie op de hoogte houden.